حق، امتیازی است که هر فردی به طور معین در جامعه از آن برخوردار می باشد.
حقوق نیز به مجموعه مزایا و اختیاراتی گفته می شود که برای یک شخص به منظور برقراری نظم در هر زمینه و یا فعالیتی قائل شده که رعایتشان الزامی است.
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به تاریخ 31 خرداد سال 54 کلیه شرکت های هواپیمایی ملزم به رعایت کلیه حقوق مسافرین می باشند بطوری که فرد با آگاهی کامل از حقوق خویش در صورت هرگونه نارضایتی از عملکرد خدمه موضوع شکایت را مطرح و پرسنل در کمال احترام به امور مربوط به آن رسیدگی نمایند.
طرح موضوع حقوق مسافر و رعایت این مهم از جانب شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قبل سفر،حین سفر و بعد سفر بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا شرکت خدمات مسافرتی آهوان مفتخر است در این رابطه تمامی اطلاعات حقوقی مسافرین رادر اختیارشان قراردهد.
پس از خرید بلیط اگر به هر دلیلی اعم از نقص فنی، کنسل شدن پرواز، تغییرات پروازی و یا تاخیر های طولانی،مسافرین از بلیط استفاده نکنند، تکلیف چیست؟
پاسخ اینکه بعضی مواقع هواپیما دچار نقص فنی شده ویا به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد مسافر، شرایط نامساعد جوی و یا سیاست های داخلی ایرلاین، برنامه پروازی تغییر کرده و پرواز کنسل می شود. در این شرایط ایرلاین موظف به پرداخت کل وجه بلیط خریداری شده می باشد.
تغییرات پروازی ممکن است چند روز قبل از پرواز اعلام شود به این شکل که ایرلاین تغییرات را در سیستم آژانس صادر کننده بلیط اعمال می کند و از طریق پیامک و یا تماس تلفنی که در رزرو ثبت شده است به اطلاع مسافرین می رساند در صورت اینکه به هر دلیل موفق به اطلاع رسانی به مسافر نشود از طریق آژانس صادر کننده پیگیری های لازم صورت می پذیرد. اگر تغییر پروازی بیش از 2 ساعت باشد و مسافر از پرواز منصرف شود کل مبلغ مسترد میگردد.
مورد بعدی که در حال حاضر به یک وضعیت عادی تبدیل شده تاخیر در ساعت پرواز می باشد. در این شرایط مسافرین علاوه بر اینکه ساعت ها از وقتشان به بطالت تلف شده به دلیل عدم حضورشان در ساعت مقرر به مقصد با خسارات مالی و اعتباری نیز مواجه می شوند.
در این شرایط خدمه پروازی موظفندتا با احترام، مسافرین را به آرامش دعوت نموده و حقوقشان را در این رابطه متذکر شوند. چنانچه تاخیر کمتر از 2 ساعت باشد از مسافرین با میان وعده پذیرایی شده، در صورت تاخیر بیش از 2 ساعت به علاوه پذیرایی میان وعده، امکان برقراری تماس تلفنی برایشان مهیا گردیده و ایرلاین موظف به تغییر پروازشان می باشد و در صورت انصراف مسافر از پرواز نیز کل مبلغ مسترد می شود.
قابل توجه مسافرینی که رزرو آنلاین بلیط هواپیما انجام میدهند، برای مطلع شدن از تغییرات بلیط و یا لغو پرواز، ثبت شماره تماس ثابت و همراه قابل دسترس، الزامی می باشد.
اگر هواپیما به هر دلیل در شهر دیگری فرود داشته باشد. ایرلاین مربوطه موظف است باپرداخت کلیه هزینه ها، مسافر را به شهر مبدا و یا توسط هر وسیله نقلیه ای به شهر مقصد برساند.
مسافرین توجه داشته باشند، تا قبل از خروج از فرودگاه از سلامت چمدان و بار خود اطمینان حاصل نمایند در صورت مشاهده هرگونه آسیب به چمدان ویا کسری بار و حتی تاخیر در تحویل بار شرکت حامل موظف به جبران خسارات پیش آمده و جلب رضایت مسافر می باشد.
سازمان هواپیمایی کشوری در جهت رفاه و حفظ ایمنی مسافرین معلول (توانخواه) امکان درخواست ویلچردر اکثر ایرلاین ها را فراهم آورده است. بنابراین این افراد در جهت تسهیل در فرآیند سفر هنگام خرید بلیط هواپیما بدون پرداخت هزینه خدمات ویلچر را درخواست کرده و آژانس صادر کننده درخواست را در رزرو ثبت نموده و در فرودگاه از این امکان استفاده نمایند .لازم به ذکر است این درخواست در برخی از ایرلاین ها مقدور نمی باشد و فرد معلول (توانخواه) می بایست 2 ساعت زودتر در فرودگاه حضورداشته تا مراحل ارائه خدمات صورت پذیرد.
حمل مسافرین بیمار مستلزم وجود یک نفر همراه و ارائه مجوز از پزشک معتمد ایرلاین بلیط صادر شده می باشد. پزشک مربوطه با توجه به اوضاع جسمانی بیمار و شرایط موجود برای حمل وی مجوز لازم را صادر می نماید. برای کسب مجوز پرواز، 2 الی 3 روز قبل از سفر اقدام نموده و اعتبار این مجوز 48 ساعت می باشد. شایان ذکر است هر ایرلاین، شرایط و ضوابط خاص خود را داراست بنابراین قبل از خرید بلیط از نحوه عملکردشان مطلع گردید.
ارائه بلیط با درج مشخصات کامل پرواز (ثبت صحیح نام و نام خانوادگی مسافر، نام ایرلاین، ترمینال مربوطه، شماره رزرو، شماره پرواز، کلاس پروازی، قیمت تمام شده بلیط، تاریخ و ساعت پرواز)، شرایط و زمان حضور در فرودگاه و توضیحات مربوط به شرایط کنسلی از جمله خدماتی است که حق مسلم مسافر بوده، و آژانس صادر کننده طبق قوانین ایرلاین مربوطه، موظف است در اختیار مسافرین قرار دهد.
با آهوان بیشتر بدانید و بهترینها را بخواهید.